"Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie".
Nasza szkoła w roku szkolnym 2004/2005 otrzymała nazwę "Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi" w Zielonce Pasłęckiej, jest to jedyna tego typu szkoła w gminie. Wychowuje ona w duchu wzajemnej pomocy, szacunku, akceptacji i otwarcia na potrzeby drugiego człowieka. Bo temu właśnie służy idea integracji.
Integracja
Integracja w oświacie ma na celu jak najwcześniejsze i jak najpełniejsze uczestnictwo wszystkich dzieci w lokalnych placówkach oświatowych. Wśród nas są dzieci nie tylko te piękne i zdrowe, ale także z różnego rodzaju deficytami i niepełnosprawnościami. Biorąc pod uwagę indywidualność rozwoju każdego z nich, musimy uwzględnić specjalne potrzeby edukacyjne. Jeszcze do niedawna nie wszystkie dzieci mogły czynnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych, ponieważ część z nich była izolowana od swoich rówieśników, a powodem były bariery architektoniczne, brak sprzętu, przeszkolonych fachowców, trudności organizacyjne i niedostrzeganie wagi problemu przez wiele osób. Obecnie te przeszkody zostały zniwelowane i takie dziecko może uczyć się razem ze swoimi rówieśnikami. Wspólne przebywanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych kolegów, a także ich wzajemne relacje są bardzo ważne ze względu na możliwości porozumiewania się między nimi na zasadzie partnerstwa. Dzieci niepełnosprawne czasem mają większe trudności w przyswojeniu sobie różnorodnych wiadomości i umiejętności, ale mają prawo być pełnoprawnymi członkami społeczności szkolnej. Uważamy, że zakładanie klas integracyjnych jest całkowicie słuszne, ponieważ przynosi wiele wymiernych korzyści. Nasi uczniowie, widząc na ulicy kogoś niepełnosprawnego, uczą się reagować prawidłowo, ponieważ są przyzwyczajone do widoku osób sprawnych inaczej. Są bardziej tolerancyjne wobec cudzej choroby, ułomności, kalectwa.
Ponadto stwierdzamy jeszcze inne korzyści płynące z integracji:
- uczenie odpowiedzialności i wzajemnej akceptacji
- kształtowanie szacunku dla własnej sprawności fizycznej i umysłowej
- wyrabianie wzajemnej cierpliwości
- dzieci niepełnosprawne mobilizują się w celu wykorzystania wszystkich swoich możliwości
- wszyscy, a więc także dorośli, uczą się traktowania i przyjmowania dziecka niepełnosprawnego jako podmiotu, nie okazując mu przy tym współczucia
Jak tworzymy szkołę?
Od roku szkolnego 2004/2005 uczęszczają do naszej szkoły uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uruchomienie placówki dla nauczania i wychowania integracyjnego wymagało pewnych przygotowań. Bardzo istotnym było, aby szkoła odpowiadała potrzebom dzieci niepełnosprawnych. Chodziło więc o zniesienie barier architektonicznych – podjazd, możliwość zabezpieczenia fachowej opieki i pomocy pedagogicznej dla dzieci z różnymi typami schorzeń ale także o akceptację rodziców i uczniów. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych rodziców wraz z dziećmi do odwiedzania naszej szkoły. Szkoła w chwili obecnej dysponuje m.in. salą terapii zajęciowej, salą gimnastyczną, pracownią komputerową, bogato wyposażonymi salami lekcyjnymi dostosowanymi do poszczególnych poziomów nauczania, gabinetem psychologa i pedagoga, biblioteką z czytelnią, świetlicą. W szkole obecny jest również logopeda i pielęgniarka szkolna.
Nauczanym językiem obcym jest język angielski i język niemiecki. Dla wszystkich uczniów jest stołówka oferująca posiłki. Zajęcia odbywają się w systemie jednozmianowym w klasach I - VI i w oddziale przedszkolnym. Dzięki środkom z PFRON -u, zakupiony został
mikrobus dowożący dzieci niepełnosprawne do szkoły. Rodzice mogą swobodnie kontaktować się z nauczycielami, psychologiem, pedagogiem i logopedą. Kontakty te służą m.in. przekazywaniu ważnych informacji o dziecku, a także uzyskiwaniu wiadomości o jego zachowaniu w grupie, postępach w rozwoju, sukcesach i niepowodzeniach. Nasi specjaliści służą cenną radą i fachową pomocą.
W klasie integracyjnej mogą uczyć się dzieci niepełnosprawne z zaburzeniami dotyczącymi:
- deficytów rozwojowych funkcji wzrokowych
- deficytów rozwojowych funkcji słuchowych
- deficytów rozwojowych funkcji ruchowych
- nadpobudliwości psychoruchowej (zespół ADHD)
- niedostosowania społecznego
- upośledzenia w stopniu lekkim
Dzieci niepełnosprawne przyjmowane są do naszej szkoły na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uważamy, że zasadą funkcjonowania szkoły integracyjnej jest przekonanie, iż wszystkie dzieci w miarę możliwości powinny uczyć się razem. Dzieci posiadające szczególne potrzeby edukacyjne powinny mieć dostęp do zwykłej szkoły bo szkoła taka jest najskuteczniejszym środkiem zwalczania dyskryminacji i tworzenia przyjaznych społeczności.